Poradna

Protáhněte si chodidla!

18. 6. 2014

Chodidla jsou extrémně namáhanou a zároveň často přehlíženou součástí našeho těla. V průběhu obyčejného dne je trápíme na sto způsobů: ať už botkami na vysokých podpatcích nebo pobíháním naboso po úplně rovné podlaze, naše chodidla dostávají zabrat. Jak jim dopřát trochu uvolnění?

Nožky, které nedostávají pravidelnou péči, brzy začnou protestovat: bolestí, zkrácenými šlachami a namoženými svaly nebo dokonce poruchami a nemocemi nožní klenby či kloubů. Prevence je přitom snadná.

Příjemným způsobem, jak svým nohám ulevit od denní námahy, jsou masáže. Ty však nezabrání změnám na svalech nebo šlachách, které často bohužel způsobuje obuv na vysokém podpatku nebo naopak boty zcela ploché. Zde je potřeba být trochu aktivnější a dopřát svým nohám trochu tělocviku.

Jak procvičit chodidla?

Následující cviky se hodí nejen po náročném dni, ale prakticky v jakékoliv situaci – třeba i před tím, než si poprvé vyzkoušíte vyšší podpatky. V tom případě totiž musí být svaly pořádně prohřáté, aby nedošlo k úrazu.

Cviky samozřejmě můžete provádět prakticky kdykoliv a kdekoliv – třeba v kanceláři pod stolem. Nikdo si toho nevšimne a vy svým unaveným nožkám prokážete cennou službu.

  1. Otáčejte chodidlo: Zvedněte nohu z podlahy – koleno, kotník a bérec musí být v jedné přímce. Natočte chodidlo za palcem, jako byste si chtěla prohlédnout plosku nohy. Pak chodidlo otočte na opačnou stranu, jako by za malíčkem. Zopakujte desetkrát s každým chodidlem.
  2. Kroužky kotníky: Kotník je velmi namáhaným kloubem lidského těla, zároveň je ale poměrně křehký a zranitelný. Svalstvo a šlachy kolem něj si tedy zaslouží obzvláštní péči. Nezapomínejte během procvičování chodidel tedy ani na kotníky a dopřejte jim uvolnění třeba jednoduchým kroužením oběma směry.
  3. Výpony: Jednoduché výpony pata-špička také velmi efektivně protáhnou a uvolní svalstvo chodidel. zopakujte třeba ve dvou sériích po deseti pro každé chodidlo. Pokud máte možnost se projít, zkuste podobný cvik i při chůzi: došlápněte na patu, plynule se přehoupněte přes délku chodidla a vypněte se na špičku.
  4. Procvičte prsty: I prsty na nohou potřebují trochu procvičit, ačkoliv se zdá, že je vlastně moc nepoužíváme. Několikrát je střídavě pokrčte a natáhněte (třeba opět desetkrát za sebou) a zkoušejte je také roztáhnout co nejdál od sebe.

Celé cvičení vám nezabere víc než deset nebo patnáct minut a rozdíl pocítíte okamžitě. Vynalézavosti se samozřejmě meze nekladou – můžete si cviky různě přizpůsobit nebo obohatit, doplnit na závěr třeba jemnou masáží nožní klenby, která někdy takové promasírování velice potřebuje.

Jak ještě pečujete o své nožky právě vy?

You Might Also Like...

No Comments

    Leave a Reply