Představujeme

Manolo Blahnik a jeho posedlost dokonalostí

26. 1. 2016

Tento návrhář je detailista, nesleduje módní trendy, ale raději sám nějaké vytváří. Je schopný zastavit výrobu celé řady bot, když na jedné z nich najde chybu a nemá rád ženy, které neumí chodit ve svých vlastních botách. Pokud se má žena cítit dobře, nemůže mít nepohodlné boty a tak navrhuje střevíce s jehlovými podpatky, ve kterých se však žádná žena nemusí bát udělat krok.

Španělský návrhář má částečné kořeny v našich končinách, jeho otec byl emigrující Čech, který si vzal Španělku. Manolo Blahnik  se narodil v roce 1942 na Kanárských ostrovech a vystudoval literaturu a umění v Ženevě. Když se v roce 1965 přestěhoval do Paříže, rozhodl se stát návrhářem, ovšem původně chtěl navrhovat divadelní kostýmy. O pět let později se dostal do New Yorku, kde své nákresy ukázal editorce Amerického Vogue Dianě Vreeland, která byla velmi nadšena z návrhů bot a doporučila mu zaměřit se právě na jejich tvorbu. Následně si otevřel butik v Londýně a jeho boty si záhy oblíbily například Lady Diana, Madonna nebo Kylie Minogue. Ovšem až se seriálem Sex ve městě, kde je s oblibou nosí hlavní představitelka Carrie ztvárněná Sarah Jessicou Parker, se stává Blahnik skutečně populárním a vyhledávaným. Právě s touto herečkou nyní spolupracuje na návrzích její první vlastní kolekce bot.

Blahnik vs. Louboutin?

Blahnik si zakládá na precizním řemeslném zpracování, je ochotný zastavit výrobu určitého modelu, pokud na něm najde nepatrnou chybu. Právě podle důmyslně tvarovaných linií, úzkému jehlovému podpatku, prvotřídních materiálů a vkusného zdobení může žena rozeznat jeho boty od ostatních návrhářů. Právě i přes úzký elegantní podpatek si zakládá na pohodlnosti bot, jelikož tvrdí, že nejhorší je pohled na krásnou ženu, která neumí chodit v botách. Také nechápe, proč by si měl někdo koupit krásné ale „bolestivé“ boty. Díky tomuto názoru je přesným opakem francouzského návrháře Christiana Louboutina, jež si zakládá především na sexappealu, který jde však na úkor pohodlí.

Blahnik získal množství mimořádných ocenění, avšak vedle toho se mu dostalo pocty od Muzea Designu v Londýně, které v roce 2003 uveřejnilo jako hlavní výstavu jeho kolekci nejlepších skic, které znázorňovaly vývoj této značky a celkový vliv na světový design obuvi. V roce 2005 pak spolupracoval na filmu Marie Antoinetta od režisérky Sofie Coppoly, za který si s Blahnikovou pomocí odnesla kostýmní výtvarnice Milena Canonero cenu Akademie za nejlepší kostým.

Boty pro princezny?

Blahnikovy boty jsou pro svůj vzhled označovány jako „princeznovské“. Používá drahé materiály a komplikované zdobení. Ovšem jeho základním poznávacím rysem je specificky tvarovaný úzký jehlový podpatek. Návrhář miluje excentričnost a obdivuje ženy, které si obují pár výstředních bot a umí je nosit. Rád kombinuje barvy i vzory, ale vše drží v rámci vkusu a elegance. V tomhle duchu se nese kolekce pro letošní podzim a zimu, kde spojuje barvy, vzory a materiály jako je kůže nebo semiš. Klasická úzká špička a jehlový podpatek jsou upravovány a návrhář si pohrává s jejich celkovým stylem, ovšem i tak jsou zde patrné originální úzké linie a ruční zdobení. Právě kvůli jeho smyslu pro detail je dodnes vyhledáván předními návrháři, jejichž oděvy jsou doplněny právě obuví Manola Blahnika, jelikož i tu nejbláznivější představu dokáže zformovat do elegantního, ale stále originálního páru bot.

No Comments

    Leave a Reply