Christian Louboutin – to on a jeho slavná červená podešev přinutí muže po celém světě, aby se již dvě desetiletí otáčeli za ženami, protože právě s tímto záměrem tvoří návrhář dámské boty. Muž si první všimne sebejisté krásné ženy a dlouhých propnutých nohou, kvůli čemuž začal Louboutin tyhle boty navrhovat. Proč ale červená podešev? Co jiného jedinečného muž uvidí a zapamatuje si po jednom otočení, než onu červenou podešev?
Christian Louboutin se narodil 7. Ledna roku 1963 v samém centru módy – v Paříži. Po komplikovaném dětství, kdy utíkal z domova a třikrát byl vyloučen ze školy, se ocitl na vysoké škole. Tu však v podstatě ignoroval. Procházel zrovna obdobím punku, když začaly vznikat první skicy. Jeho první práce byla drobná pozice asistenta v zákulisí pařížského varietního kabaretu Folies Bergeres, které pro něj bylo nepochybně velkou inspirací. Přeci jen, kde jinde se vyskytovalo tolik žen na blyštivých podpatcích, než právě na kabaretních jevištích?
Oficiální vzdělání v oblasti výtvarného umění se mu dostalo díky kreslení a dekorativnímu umění u Académie d’Art Roederer, ovšem přestože již dříve tíhl v módě právě k botám, jeho fascinace obuví začala až v roce 1976, když navštívil Musée National des Arts et d’Afrique d’Oceanie. Právě zde viděl fotografie afrických žen, kterým bylo zakazováno nosit ostré bodce uvnitř budov z obav, aby nezničily dřevěné podlahy. Právě zde se v něm probudil vzdor a právě zde se zrodila myšlenka na ony nebezpečně vysoké jehlové podpatky, které by značily ženskou sebejistotu a moc. Právě s takovými botami, ve kterých by si ženy připadaly sexy a sebejisté, chtěl narušit zaběhlá pravidla.
Komu patří červená podešev?
Po cestách, kdy navštívil například Egypt nebo Indii, se vrátil do Paříže a předložil slavným módním domům své nákresy extrémně vysokých bot, díky čemuž dostal práci jako návrhář na volné noze například u domů jako Chanel, Maud Frizon nebo Yves Saint Laurent. Právě s poslední jmenovanou značkou vedl v roce 2011 soudní spor, jelikož značka použila pro svoji kolekci onu červenou podešev. Soud zpočátku nechtěl nebo snad i nechápal podstatu sporu a nebral v potaz ani názor veřejnosti, který si návrhářovo jméno s červenou podešví jasně spojuje. Obával se toho, že značka Christian Louboutin by tak získala až příliš velký monopol a ostatní návrháři by tak byli kreativně omezeni. Až společnost Tiffany & Co. zvrátila průběh soudu, když sama poukázala na vlastní autorská práva na modrou barvu krabičky, v níž prodávají šperky. V září roku 2012 tak soud oficiálně přiznal Christianu Louboutinovi práva a jen on může prodávat boty s červenou podešví.
Jehly jen pro otrlé a sebejisté?
V roce 1991 si Christian Louboutin otevřel v Paříži salón s obuví a mezi prvními spokojenými zákaznicemi byla monacká princezna Caroline, díky jejíž chvále stouplo značce renomé. Mezi vysoce postavenými ženami a celebritami je od té doby vlastnění těchto bot něco jako doklad společenského statusu, ženské sebejistoty a vkusu. Žena v takových botách dává světu najevo, že má styl, vyzná se v trendech a pro krásu je ochotná i trpět. Louboutinovy boty mají totiž někdy dechberoucí výšku, až může člověk pochybovat, zdali jsou navrženy k chůzi nebo na výstavy do galerií. Návrhář však bere ohledy a ve svých kolekcích tak nabízí škálu podpatků od balerín až po šestnácti centimetrové jehlové podpatky.
Styl a luxus
Jeho styl je každopádně jedinečný. V letech 2007, 2008 a 2009 byla značka vyhlášena nejprestižnější dámskou obuví institutem Luxury Institute
a získala ocenění Luxury Brand Status Index. Boty, které stále nesou základní prvky inspirací, jakými byl kabaret, punk nebo africké motivy, jsou každou sezónu spojením klasiky a inovace. Značka nabízí jak klasické černé lodičky v různých variacích, tak extravagantní barevné kousky s kovem, krajkou nebo drahými kameny. Mimo klasickou barevnou škálu černé, tělové a rudé se někdy objevují i šílené kreace barevných kombinací a zdobení.
Louboutinova značka bývá kvůli svému renomé často padělána a prodávána na internetu jako originál. Právě proto se stal Christian Louboutin bojovníkem proti padělkům a nekvalitnímu zboží a veškeré tyto stránky jsou hlášeny, rušeny a nahrazeny jediným originálním internetovým obchodem přímo na jeho webových stránkách. Na podzim a zimu roku 2013 představil kolekci spojující klasiku, Glam Rock a moderní ostré odstíny růžové nebo žluté. Od krajek a křehkého ženství přešel k třpytkám, ostnům, kovu, kůži a zvířecím motivům, které jsou v kontrastu s červenou podešví symbolem sexuality a smyslnosti.
Žena, která si koupí ony „louboutinky“ si nekupuje jen boty, investuje do umění a vyjadřuje svoji nezávislost, ovšem taková žena musí boty buď neskutečně milovat, nebo má posunutý práh bolesti. Ovšem každá taková milovnice si přeje, aby si ten muž na chodníku pamatoval ji a její podešev, protože se v tom okamžiku cítí jako francouzská femme fatale, smyslná a neodolatelná.
No Comments